Uslužno šivenje i proizvodnja odeće oduvek su bili izuzetno unosni i perspektivni poslovi, pogotovo ako im se pristupi na poslovno održiv način. Pošto je šivenje kad delatnost izuzetno širok pojam, ono što je najbitnije na početku jeste da dobro izaberete nišu na koju ćete se fokusirati i da se pravilno orijentišete prema potencijalnim klijentima. Ukoliko u startu dobro znate šta želite i u kom pravcu hoćete da idete, vrlo brzo ćete se uveriti da je ovo grana u kojoj postoji veliki potencijal za brz rast.
Bez obzira na njihove finansijske mogućnosti, našim kupcima je kvalitet i dalje najbitniji kriterijum prilikom kopovine odeće. Naravno, oni čija su primanja iznad proseka mogu sebi da priušte kupovinu svetski poznatih brendova za koje su spremni da plate i nešto veću cenu. No, oni verovatno ni neće biti vaša ciljna grupa na samom početku. Logičnije će biti da se fokusirate na one koji kupuju robu stranih proizvođača po pristupačnim cenama, a koje kod nas ima na svakom ćošku.
Odeća stranih proizvođača koja se dosta dobro prodaje kod nas često ne zadovoljava najviše industrijske standarde. Neretko se dešava da veličine nisu u skladu sa standardom, krojevi su često neprecizni, a uzorci dosta jednostavni. Upravo iz ovih razloga mali i srednji proizvođači kod nas još uvek dosta dobro uspevaju da se izbore za svoje mesto na tržištu. Ukoliko se dobro organizujete i kupcima pružite kvalitet, velike su šanse da ćete i vi moći da pronađete svoje mesto pod suncem.
Odakle Krenuti
Iako će neki samoproklamovani stručnjaci za male biznise reći da sve počinje od vaše šivace mašine, u praksi su stvari ipak malo drugačije. Pre nego uopšte počnete sa proizvodnjom, neophodno je da detaljno izanalizirate tržište odeće u mestu i regionu u kome se nalazite. Pokušajte da što tačnije odredite koje usluge pružaju vaši konkurenti. Ukoliko ovo uradite dovoljno detaljno, možda ćete otkriti da postoje čitavi pravci koji u vašem mestu još nisu dovoljno razvijeni. Upravo u jednom od njih krije se vaša šansa za uspeh. U grubim crtama šivenje možemo podeliti na sledeće podkategorije:
- Uslužno šivenje i popravka odeće
- Proizvodnja dečije odeće
- Proizvodnja gornje odeće
- Prizvodnja odeće sa posebnom namenom (uniforme, skafanderi, radna odela)
- Šivenje predmeta enterijera (zavese, pokrivači, jastuci)
- Proizvodnja proizvoda od kože
Kao što verovatno i sami znate, ova lista nije ni blizu pokrila sve one proizvode koje jedna dobra šivačka radionica može da proizvede. U praksi se, vrlo često, mnoge od ovih stavki kombinuju i dobijaju se potpuno novi proizvodi. No, ona je dovoljno dobra da vam pruži ideju o tome u kom pravcu bi vaše istraživanje tržišta trebalo da ide.
Fokusirati Se Na Potencijalne Klijente
Nakon što odaberete svoju nišu, od izuzetne je važnosti da dobro procenite koji kupci su vaša ciljna grupa. Kao što zdrava logika nalaže, sve kupce možemo najlakše podeliti po kupovnoj moći. Ukoliko odlučimo da se orijentišemo ka bogatijim kupcima, moraćemo stalno da pratimo modne trendove i da zadovoljavamo najviše industrijske standarde. Svaki kupac koji je za odeću spreman da plati nadprosečnu cenu očekivaće tkanine visokog kvaliteta, precizne krojeve, i moderan dizajn. Iz ugla proizvođača, bogati kupci su poželjni jer donose povećan prihod i omogućuju brzo širenje posla. U isto vreme, treba da znate da se za njih bore najjači igrači na tržištu i da će konkurencija biti nemilosrdna. Sa druge strane, ukoliko se odlučite da ciljate prosečnog kupca, cela proizvodna filozofija svodiće se na pronalazak idealnog odnosa cene i kvaliteta. Kao što smo već pomenuli, na tržištu se nalazi gomila robe osrednjeg kvaliteta i tu ćete imati najveći prostor za rast. Ipak, u tom slučaju, vaše cene neće biti bog zna kako visoke i za održivo poslovanje trebaće vam kvalitetna dugoročna strategija.
Prostor Za Šivenje
Ukoliko ste trenutno jedini zaposleni u vašoj firmi, pitanje prostor za šivenje rešićete vrlo lako. Za početak to može da bude jedna od soba koju koristite i za druge aktivnosti ili možete improvizovati tako što ćete balkon ili podrum pretvoriti u radni prostor. Ako ste ambiciozni i u posao krećete sa nekoliko zaposlenih, za početak je možda najbolje da svi rade od kuće. Tako ćete privremeno izbeći troškove iznajmljivanja ali ćete imati nešto više troškove transporta. Sa druge strane, ako imate deset i više zaposlenih, pre ili kasnije ćete morati da razmislite o iznajmljivanju pravog proizvodnog prostora. Po nekim procenama, njegova površina bi trebalo da bude minimum 400 kvadrata i morao bi da sadrži prostor za skladište, ostavu, upravu, i tako dalje.
Odabir Opreme
Vrsta opreme koja će vam biti neophodna najpre zavisi od vrste i veličine proizvodnje za koju se odlučite. Kvalitetna oprema za šivenje kod nas se može naći kod velikog broja dobavljača. Ukoliko se desi da ste zbunjeni obiljem izbora, uvek se možete pouzdati u sajtove kao što je company wall. Na njemu ćete naći detaljne podatke o svim aktivnim privrednim subjektima koji vam stoje na raspolaganju. Nakon što se dobro sagledate sve moguće opcije, lako ćete doneti pravu odluku.